oud en nieuw in de zon - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu oud en nieuw in de zon - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

oud en nieuw in de zon

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

06 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

lieve allemaal,

we zijn weer terug in Wellington na 10 dagen vakantie in het noorden van het Noordereiland. We zijn gevlogen op Auckland en hebben optimaal van de reis, nou ja met name van de luchthaven, mogen genieten aangezien we 4 uur vertraging hadden. Als allerlaatste vertrekt ons vliegtuig de 24e en we brengen begin van de kerst dus reizend door.
1e kerstdag zijn we voor een christmas lunch uitgenodigd bij een collega die ik al een paar jaar niet meer gezien had, en die spontaan aanbood kerst bij hem en zijn familie te vieren als we in Auckland waren.
Kerst in Nieuw Zeeland draait om kadootjes, met familie zijn en eten en drinken, klinkt ons bekend in de oren. Anders is de temperatuur, het belang van lunch boven diner, de bbq's die overal plaatsvinden. Tweede kerstdag is Boxing day, maar dat wordt niet als een kerstdag gevierd.
Traditie is ook christmas crackers open laten ploffen waarna iedereen het gele kroontje wat daar met een kadootje en een fout mopje in zit, opzet. Even wennen, maar integreren is belangrijk. Het is een superleuke familie en het is leuk om zo kerst te vieren als je niet thuis bent bij je familie en vrienden.

We zullen jullie de reisbeschrijving van dag tot dag besparen, maar wel wat hoogtepunten delen. De kortste versie is dat het landschap prachtig is, enorm verscheiden terwijl we nog maar zo'n kwart van het land gezien hebben en er is enorm veel te doen.
Onze top 5 van deze vakantie:
1) Raften bij Rotorua. Een prachtige omgeving en een spannende 7 meter (!) hoge waterval maakten dit tot het hoogtepunt. Als we er later over spreken doen we dat natuurlijk heel stoer, maar was best spannend op moment dat we over randje keken.
2) Maori-cultuur. Ook in Roturua naar een dorp met culturele dans, uitleg en eten geweest. Absoluut de moeite waard. Hoogtepunt het leren dansen van de Haka, waar Pascal zich 'vrijwillig' voor had opgegeven.
3) Tube-it in de Waitomo Caves. Deze grotten hebben we middels een tocht door het water in een wetsuit en een soort binnenband bekeken. Het staat bekend door de vele aanwezige gloeiwormen die een hemel vol lichtjes lijken. Een tocht ter voet en in bootje is ook mogelijk en wat laagdrempeliger.
4) Wai-o-Tapu, thermal wonderland. Een bizarre wereld van natuurlijk-chemische baden in de meest bijzondere kleuren, van felgeel, tot oranje, groen en zwart.
5) Tour bij de Bay of Islands, 'swimming with dolpins'. Deze had zeker hoger gestaan als we ook daadwerkelijk met dolfijnen in zee hadden gezwommen, maar is tijdens onze trip helaas niet mogelijk geweest. Er zijn strenge voorwaarden, waaronder dat er niet gezwommen mag worden als er een dolfijnbaby of -kleuter bij is. we hebben wel van dichtbij veel dolfijnen gezien, dus al met al wel een prachtige ervaring.

Oud en nieuw vieren in Auckland is net buiten de boot gevallen. Vuurwerk wordt enkel van de sky-tower afgestoken. In de haven was het om 12 uur dan ook een drukte van jewelste om het goed te kunnen zien.

Je zou haast vergeten dat de reden van onze komst in Nieuw Zeeland werk is, maar dat gaat morgen weer gebeuren.

• 06 Januari 2013 - 09:44

Claudia:

Wow, klinkt als een heerlijke kerst! Super leuk om jullie reisverslag te lezen en...tot over 1,5 week!

• 06 Januari 2013 - 13:52

Jol:

whah, ziet er link uit die waterval

Goed pascal, 'vrijwillig 'de haka gedaan.
    Jouw een beetje kennende vraag ik het mij af vrijwillig
    was wel gaaf zeker
    Ik denk dat jullie heel veel nieuwe dingen gaan op doen geniet ervan
    Het jaar 2012 is weer om em we gaan door voor 2013, hopen dat het een geweldig jaar worden voor iedereen

groetjes
    jol

• 06 Januari 2013 - 16:41

Karin:

Wauw!!! Wat klinkt dat goed!!!
    Hier hebben we vandaag de eerste dag gehad die weer een beetje op voorjaar begint te lijken. Dus veeeeel mensen te voet en te fiets op straat! Morgen is voor iedereen de kerstvakantie weer voorbij en gaat het werkleven weer beginnen.
    Werkse! En volgens mij staat de eerste visite bijna voor de deur!
    Enjoy! X

• 08 Februari 2013 - 12:17

Jeffrey Dekker:

hoi Pascal en Esther,

Ik zat een beetje te googlen en zo kwam ik jullie tegen.
    Gaaf zeg in nieuw zeeland ik heb daar famillie wonen.
    Ik hoop dat het goed met jullie gaat?
    veel geluk en groeten van Jeffrey