De zomer voorbij - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu De zomer voorbij - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

De zomer voorbij

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

08 April 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora vrienden,

De zomer is voorbij in Nieuw-Zeeland. Niet alleen is de wintertijd van het weekend ingegaan, en hebben we nu dus 10 uur ipv 12 uur tijdsverschil, maar heeft het weer zich ook aangepast. Geen echt lage temperaturen maar door wind en regen wel guur. Er is ons verteld dat in winter zelden vriest, je moet er ook niet aan denken. We zijn erg benieuwd hoe de herfst en winter zijn om hier te wonen. Tot nu toe liepen we in weekend vanuit huis recht een festival of ander soort happening in, dat zal wel veranderen. NZ'ers zijn wel erg uithuizig. Er wordt veel in kroegen en restaurants afgesproken, het interieur van huizen krijgt ook duidelijk minder aandacht dan dat we in NL gewend zijn
('gezellig met kaarsjes').
Een ander interessant cultuurverschil zijn we achter gekomen bij het bezoeken van een Counting Crows concert. Het concert zou zo'n 100 meter bij ons huis vandaan plaatsvinden op een zaterdag. Daar aangekomen bleek het die avond niet door te gaan omdat de zanger ziek was. De volgende dag konden we terugkomen. Na het voorprogramma en het inspelen en klaarzetten van de spullen van de band werd aangekondigd dat concert toch niet door kon gaan, nu definitief niet aangezien ze de volgende dag al in Auckland zouden spelen. Nu moet je je voorstellen dat het niet elke dag gebeurt dat een internationaal bekende band optreedt in NZ. Hoogtepunten dit jaar zijn wat dat betreft bijvoorbeeld Pat Benatar en Cliff Richard, grote sterren, zeker zo'n 30 jaar geleden. Dus als een band als de counting crows komt dan komen mensen uit het hele land naar wellington. We waren dan ook erg verrast dat iedereen, echt iedereen zonder te morren opstond en wegging onder het mom dat ze er ook niets aan kunnen doen. We hoorden een stel uit Christchurch nog opmerken dat erg jammer was dat ze voor niets hier een weekend met vliegtuig voor kwamen. Onze verwachting is dat nieuws in NL iets slechter gevallen zou zijn, dat empathie wat verder te zoeken was alhoewel ongemak kleiner. Toen we hier mensen over spraken vroegen ze wat we in NL met al dat geklaag dan dachten te bereiken. We wisten even niets zinnigs te zeggen....

Met Pasen een lang weekend van donderdagmiddag tot maandagavond naar het Zuidereiland geweest. We hadden Kaikoura, bekend om zijn zeeleven met zeehonden, dolfijnen en walvissen nog niet gezien. We hebben ook kreeft gegeten, tsja, we waren er toch :-).
Verder weer naar Abel Tasman park geweest, dit keer een ander deel van de track gelopen. Hebben onderweg enorme plensbui gehad, op een of andere manier is prachtige omgeving ineens toch stukken minder aantrekkelijk. We hebben ons natuurlijk op
kunnen halen aan andere reizigers die meer moeten lopen, meer bepakking hebben of slechtere kleding.
Pasen in Nieuw-Zeeland krijgt wat meer aandacht dan in Nederland. Zo is alles dicht en is iedereen vrij op goede vrijdag en paasmaandag. Goede vrijdag is verrassend genoeg samen met eerste kerstdag enige dag dat alle winkels etc dicht zijn. Veel mensen brengen pasen met familie door. Verder lijkt pasen ook hier met name met hazen en eieren te maken te hebben. Pascal is bij het park nog een bekende uit Nederland tegen gekomen, hadden we nog niet meegemaakt.

Verder hebben we onze wintervakantie in augustus net geboekt. We gaan vanaf half augustus voor twee weken, naar de pacific islands. Eerst naar Tonga, het enige eiland dat altijd onafhankelijk is geweest en beste kans heeft om bultruggen te zien en eventueel mee te kunnen zwemmen en verder Fiji, politiek wat onstabiel, maar met interessante cultuur en mooie eilanden zo is ons verteld. Helaas duurt het nog even, maar een erg mooi vooruitzicht in de koudere maanden die komen gaan.

Last but not least heeft Pascal zijn eerste wedstrijd als coach van zijn vrouwenteam achter de rug. Even wennen aan het vele geklets en de zonnenbrillen in de warming-up, maar ze zijn erg blij met hun nieuwe coach. Vorig jaar zijn ze gepromoveerd en de eerste wedstrijd was tegen ploeg die vorig jaar net geen kampioen waren geworden in deze poule. De 1-0 verlies uitslag viel in dat licht wel mee.

• 08 April 2013 - 10:03

Abe:

Hello luitjes, ik wist niet dat Cliff nog optrad, 30 jaar gelden is nog een voorzichtige schatting volgens mij. Goed te lezen dat jullie je vermaken. Jammer van de verloren wedstrijd. Ben al reuze benieuwd naar jullie "winter"vakantie. Klinkt awesome! Praat jullie per mail wel bij over de perikelen in het altijd frisse NL!

• 08 April 2013 - 19:15

Karin:

Tja, als je in Nieuw-Zeeland woont ga je naar Fiji op vakantie. Heel logisch, als je in NL woont kom je niet verder dan zuid-frankrijk -:). Ik ben helemaal niet jaloers ofzo op jullie avonturen....... Fijn te lezen dat het allemaal nog steeds zo leuk is! Hier begint de lente een heel klein beetje door te breken. Kost wel moeite hoor, maar hopelijk krijgen we dan ook wel wat!! Snel maar weer even skypen! X

• 09 April 2013 - 20:01

Joke De Leeuw:

Erg leuk weer van jullie te horen. toch wel een hele leuke ervaring voor jullie.die kans krijg je niet zo nmaar.
    Een fijn vooruitzicht jullie wintervakantie. blijven genieten hoor, dit maak je maar eenmaal mee.
    Bedankt voor jullie verslag en graag tot de volgende keer.