Zwemmen met walvissen - Reisverslag uit Naukathuvu Island, Fiji van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu Zwemmen met walvissen - Reisverslag uit Naukathuvu Island, Fiji van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

Zwemmen met walvissen

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

22 Augustus 2013 | Fiji, Naukathuvu Island

Bula,
We zijn sinds twee dagen op Fiji. We hadden onszelf op drie dagen in een luxe resort getrakteerd, waar we voornamelijk gingen zwemmen, snorkelen en cocktails drinken. Door het weer is dat gewijzigd in voornamelijk lezen, films kijken en cocktails drinken. Morgen hopen we dat wolken weg zijn en er geen regen meer is.

Maar we willen vooral vertellen over hoe fantastisch het in Tonga verder was:

We zijn op vrijdag met de ferry naar het eiland Eua gegaan. De ferryrit was een hele belevenis. Na 1,5 uur wachten waarin het vracht werd geladen (van boomstammen tot al het voedsel wat ze nodig hebben incl een levend zwijn met vastgebonden poten) gingen we als enige blanken de ferry op. Al snel bleek de lokale klederdracht een zeer praktische kant te hebben. Mannen en vrouwen gaan gekleed in een omslagrok waarbij mannen een gevlochten mat met touw om de middel gebonden dragen. De matten worden op de grond gelegd en hele families liggen en slapen erop. Er wordt ook veel gegeten, wat gedeeld wordt, ook met ons. Iedereen ligt haast tegen elkaar, niet in de laatste plaats als gevolg van de omvang van de Tonganezen. Later lazen we dat 90% van de bevolking overgewicht heeft. Heerlijk zo'n land waar we ons dun voelen.
Na drie uur komen we bij het eiland aan, we vragen ons af of we toch niet beter het vliegtuigje naar het eiland hadden kunnen nemen, die doet er maar acht minuten over, maar we zijn het er over eens dat we dit inkijkje in het echte tongaanse leven niet hadden willen missen. En ook hebben we onderweg de eerste glimp van een walvis opgevangen.
Aangekomen blijkt onze accomodatie simpel, maar wat een fantastisch uitzicht hebben we daar!

Op zaterdag hebben we fietsen gehuurd, prima om het eiland te verkennen, het is ongeveer 30 km lang. We gaan ook op zoek naar de enige ATM (geldmachine) van het eiland, maar een essentieel onderdeel blijkt kapot en we hoeven geen hoop te hebben op een reparatie de komende dagen.
In het volgende dorp blijkt de reden van de drukte op de ferry; de jaarlijkse 'agricultural show' is vandaag waarbij de koning met een heel gevolg aanwezig is (bedenk dat het om een bevolkingsomvang van 100.000 gaat). Er worden zang- en dansoptredens voor de koning uitgevoerd afgewisseld met speeches; wat kunnen die mensen kletsen. Verder zijn er kraampjes waarin de mensen uitstallen wat ze hebben en bijdragen aan het land. Van vis tot gekookt voedsel en houtsnijwerk, waarbij zelfs een houten bed was uitgestald.
's Avonds genoten van het eten, we hadden kreeft besteld, voor 40 euro hebben we ons helemaal volgegeten aan onze vier kreeften.

Op zondag is het rustdag en dat wordt serieus genomen. Trips met een gids zijn niet mogelijk en enkel bij onze accomodatie wordt er eten voor toeristen bereid.
We gaan een track lopen door het bos en het Eua national park. Gewapend met een soort van routebeschrijving ('bij blauwe lintje linksaf') gaan we op pad, en een Canadees die namens de wereldbank Tonga adviseert over transport en wegennet, gaat met ons mee. Hij blijkt een fanatiek vogelaar met slecht zicht en een zwakke blaas, maar dankbaar gezelschap. Hij vond ons opvallend geduldig met zijn zoektocht naar vogels, maar ja wat wil je met een vader als fotograaf ben ik niet beter gewend.
De wandeling leidt ons naar het hoogste punt van het eiland met prachtig uitzicht over de klif en de zee zover als je kunt kijken. Pas in Zuid-Amerika is er weer land.

Op maandag gingen we weer terug met de ferry, maar niet voor we het hoogtepunt van de vakantie hebben beleefd. Voor dag en dauw stonden we op om met nog drie andere toeristen op een klein vissersbootje richting zee te vertrekken om walvissen te spotten. In deze streek komen bultruggen (ca 19 meter) de koude maanden doorbrengen en om te kalven alvorens weer richting kouder oorden te vertrekken. Na een half uur vonden we een koppel maar die bleven telkens maar kort aan de oppervlakte om weer te verdwijnen onder water. Bij een andere groep in de verte hadden we meer geluk. Ze bleven lang boven en we konden ze dicht naderen. Al snel was ons bootje omringd door zo'n 10 walvissen die ook onder ons bootje door zwommen. Alle twijfels vooraf of we wel met ze wilden zwemmen ('ze zijn wel erg groot' en 'zullen er dan geen haaien zijn?') verdwenen als sneeuw voor de zon en al snel lagen we in het water. Wat een onbeschrijfelijke belevenis, zwemmen met walvissen! Deze enorme beesten lijken onder water gewichtloos en bewegen zich gracieus. Ze komen dichtbij maar geen moment is het eng, heel bijzonder, dit vergeten we nooit meer.

Nog nagenietend komen we weer terug bij de lodge van 'Morgan Freeman' op het hoofdeiland. Heerlijk om weer een warme douche te hebben. Het is alweer onze laatste dag in Tonga, maar ook hier is het weer ten volle genieten. We vragen wat we nog kunnen bezichtigen en dat levert ons een gratis tour over het hele eiland met onze gastheer op. We worden meegenomen naar 'geheime' plekjes waar geen toeristen komen (we zien er sowieso bijna geen, dat dat nog bestaat). Zo leren we de lokale lekkernijen en ambachten kennen en de lokale gebruiken. Het is een goede gewoonte om eten te delen en als je bij kraampje wat koopt dan is het gebruik om de volgende gasten ook een versnapering aan te bieden. Uit eigen ervaring kunnen we vertellen dat de politie daar handig gebruik van maakt. Onze bbqstokjes zijn nog niet besteld, of onze gastheer moet ook de toevallig aankomende politie dit aanbieden; dezelfde die we net 50 meter geleden gepasseerd zijn...
Onze gastheer blijkt een echte verhalenverteller en zeer goed gezelschap. We spreken over zijn dilemma, hoe toerisme verder vorm te geven zonder het unieke van het eiland te veranderen. Deze zorg kunnen we ons helemaal voorstellen, nergens hebben we een andere cultuur zo kunnen beleven, het heeft diepe indruk op ons gemaakt, Tonga heeft ons hart gestolen.

• 22 Augustus 2013 - 11:43

Joke De Leeuw:

Wat weer een fantastische belevenis voor jullie. Geweldig!!! Dit nemen ze je nooit meer af. Blijf genieten. Groetjes

• 22 Augustus 2013 - 13:13

Martijn:

Ben echt jaloers. Zwemmen met walvissen. Lijkt me fantastisch..

• 22 Augustus 2013 - 13:27

Kors:

Heel bijzonder! Lijkt me overigens ook voor de walvissen een hoogtepunt.

• 22 Augustus 2013 - 13:52

Ankie:

Misschien houden de walvissen daar niet van een lekkere Nederlandse hap!
    Maar het klinkt fantastisch, veel zon en plezier en geniet ze.

• 22 Augustus 2013 - 13:53

Jeffrey Dekker:

weer een mooie belevenis jullie kunnen als jullie terug komen wel een boek schrijven.

veel plezier op fiji groeten jeffrey

• 22 Augustus 2013 - 14:48

Jeroen Boer:

Wat een geweldige avonturen beleven jullie zeg ! En inderdaad een mooi reisboek zouden jullie zeker kunnen schrijven !

• 22 Augustus 2013 - 19:55

Els:

Wat geweldig voor jullie deze ervaring en belevenis,
    We zijn heel benieuwd maar de foto, s.
    Geniet nog maar van jullie vakantie en we skypen gauw als jullie weer terug zijn .liefs

• 22 Augustus 2013 - 20:23

Pa:

Ik ben heel benieuwd naar de foto, s die jullie genomen hebben opde eilanden.Het lis jammer voor jullie dat je door het weer een min of meer een verloren dag hadden. Het lijkt mij een bijzondere ervaring het zwemmen met bultruggen dan voel je je klein bij zo, n dier. Verders hoop ikdat jullie nog enige fijne maanden hebben zonder aardbevingen. Groetjes en een dikke kus Pa

• 23 Augustus 2013 - 08:37

Priscilla:

Wat geweldig zeg!!! Echt heel erg leuk om te lezen!!
    X

• 23 Augustus 2013 - 09:23

Bernadette:

Geweldig om mee te maken; heerlijk om op deze manier mee te kunnen genieten!

• 23 Augustus 2013 - 09:28

Nico:

Wat n fantastische ervaringen zeg, het virus slaat al bijna over, lijkt me bijna net leuk als gletsjerwandelen in Noorwegen. Geniet ervan. Nico

• 23 Augustus 2013 - 11:34

Kitty:

Hey Es en Pascal!

Mart en ik hebben samen ook genoten van jullie verslag en zijn natuurlijk ontzettend jaloers! Maar in ieder geval kunnen we weer een dingetje op onze things tot do lijst zetten! Ik hoop dat jullie op de Fiji eilanden ook nog heerlijk gaan genieten en ben benieuwd naar de rest van het verhaal en de foto's! Ik kan nu wel onze dagelijkse activiteiten gaan beschrijven, maar die vallen zo in het niet bij jullie verhalen, dat ik dat weer een andere keer doe! Snel even skypen? xxx Je vriendinnetje!

• 26 Augustus 2013 - 14:44

Martine Kuijper:

Wat klinkt het allemaal bijzonder en ontzettend fantastisch. Wat een rijkdom om dat allemaal mee te mogen maken.
    En mijn complimenten voor de manier waarop jullie het verwoorden.
    Geniet ervan!!!
    Kus, Martine.

• 26 Augustus 2013 - 22:00

Ulrike Rossel:

Hallo Esther en Pascaal

Alle jullie reisverslagen lees ik met plezier en begin dan zelf te dromen wat ik dan zou willen doen daar in dat verre land. Jullie helpen mij dus aan een droomvakantie!!! Hartelijk dank.
    Geweldig om te lezen van de walvissen en de bewoners!! k wens jullie nog fantastische belevenissen tot het eind vsn het jaar. En GENIETEN!

• 27 Augustus 2013 - 12:25

Jol:

hai saampjes, fantastisch om dit verhaal weer te lezen.
    Jullie hebben echt een fantastisch jaar daar
    Alleen jammer van de aardbevingen, maar helaas bestaat dat in dat deel van de wereld
    Geniet van alles en vorral van fiji
    Ik heb het even gegoogeld , en dat ziet er echt fantastisch uit
    fijen vakantie en tot het volgende verhaal

groetjes
    jol