Brisbane, sunshine coast en gold coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu Brisbane, sunshine coast en gold coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

Brisbane, sunshine coast en gold coast

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

20 Oktober 2013 | Australië, Brisbane

Beste allemaal,
Het is alweer even geleden dat we een reisverslag hebben geplaatst. We hebben er weer een vakantie opzitten, we komen net terug van een weekje Australie; de laatste vrije dagen van dit jaar zijn opgemaakt. In de tussenliggende tijd hebben we het afscheid van voetbalseizoen gehad, met feest waarbij Pascal zijn dames aangaven dat hij kan terugkomen wanneer hij maar wil, hebben we 'geleerd' hoe het beste de all-black rugbywedstrijden te kijken (in kroeg ongeacht of het voor ontbijt, diner of borrel is) en is het weer in Wellington als beste wisselvallig te noemen. Verder dacht ik dat mijn verjaardag ongemerkt voorbij ging, toen etentje met Anu een verrassingsfeestje bleek met collega's in de lokale Crab shack. Superleuk om me zo toch jarig en thuis te voelen.

Afgelopen week dus naar Australie, we vliegen op Brisbane. Weer met enige vertraging. Naar Tonga hadden we al een dag vertraging en dit keer bleek de vlucht geannuleerd toen we al lang en breed in het vliegtuig zaten. Een dag later gingen we dan op weg naar Brisbane. Na een korte blik op de stad (door vertraging maar halve dag) gingen we naar de sunshine coast via Australian Zoo van de overleden Steve Irwin. De dierentuin is zeer ruim van opzet en de shows doen Steve's nagedachtenis eer aan. Hyperactieve mannen in vrouwen in safari-kleding die iets te dicht bij krokodillen komen.

Noosa aan de sunshine coast blijkt een leuk stadje met een prachtig national parc waar koala's leven (zo hebben we gehoord :-( ) en van waaruit excursies naar Fraser island gaan. Voor dag en dauw werden we opgehaald om naar dit enorme zandeiland te gaan waar dingo's leven en een stuk regenwoud op zand is. Hoogtepunt was de show die een walvis voor ons opvoerde en de dingo die heel dicht bij de auto kwam. Eiland zelf was mooi, maar verder niet heel spectaculair. Vooral de uren in de auto door elkaar geschud worden staan ons bij.

Volgende dag richting de gold coast gegaan, naar Coollangata, dat precies op de grens van Queensland en New South Wales ligt. Ons hotel bestaat uit twee torens, een in elke staat. En dus met een uur tijdsverschil afhankelijk aan welke kant van de grens je je begeeft.
Het nieuws wordt geregeerd door de bosbranden die woeden en de weersvoorspelling belooft niet veel goeds, droog, heet weer met veel wind. Lekker voor vakantiegangers maar een angstig vooruitzicht voor veel mensen in de NSW-regio. Meer dan 100 huizen zijn al verwoesd en duizenden staan in gevaarlinie.
De goldcoast staat verder bekend om de vele surfers, waarom is ons een grote vraag, in dit gebied leven veel haaien, wij zoeken wel afkoeling in het zwembad. Na een wandeling in Springbrook park komen we nog een slang op de weg tegen. De uren daarna letten we goed op waar we lopen.

Vanuit gold coast besluiten we weer richting Brisbane te gaan voor laatste drie nachten, de stad leek ons erg leuk. We gaan via Tamborine National Parc, een groot gebied met prachtige natuur. We doen een sky walk, een brug op de hoogte van de boomtoppen die een mooi uitzicht op het regenwoud geven.

Brisbane blijkt nog leuker dan we al dachten. Een levendige stad met een aangelegd stadstrand langs de rivier, een indrukwekkend uitgaansleven en winkelcentrum en een botanische tuin midden in de stad waar we bijzondere vogels en een draak zien. Verder zijn de musea, het concertgebouw en het theater indrukwekkende staaltjes moderne architectuur. Ons hotelkamer bevind zich op de 19e verdieping van een 69(!) hoog gebouw met uitzicht op de rivier en skyline van de stad. Het stadsmuseum is (weer) gratis en levert een beeld op van de geschiedenis van de stad inclusief die van de aboriginals en het wildleven.

De dagen zijn voorbij gevlogen, we zouden zonder enige moeite ons nog een week in Brisbane vermaken, maar de plicht roept weer. Volgend weekend een lang weekend in verband met Labour day. We denken al na waar we naar toe zouden kunnen gaan...

• 21 Oktober 2013 - 18:49

Joke De Leeuw:

Wat weer mooie belevenissen. Jullie boffen maar. Blijf genieten, want dit maak je maar een keer mee. Groetjes uit Bloemendaal

• 21 Oktober 2013 - 19:43

Abe:

Hallo luitjes, leuk om weer wat te lezen van jullie. Ook mooie foto's!!
    (Wie is trouwens dat blonde fotomodel?)

• 21 Oktober 2013 - 22:36

Priscilla:

Wat onwijs leuk weer om te lezen! Aussie is ook gaaf he!! Nog even genieten! En idd bedenk maar waar jullie dat lange weekendje heen gaan! Hihi..

Liefs Pris

• 22 Oktober 2013 - 21:51

Els:

Heerlijk weer zo, n verslag .pa zit nu naar ajax te kijken proberen morgenochtend te skypen. Liefs van ons.