natuurkrachten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu natuurkrachten - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

natuurkrachten

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

21 Juli 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora,

De afgelopen dagen hebben we een mindere kant van wonen in Wellington beleefd: de aardbevingen. Toen we net in Wellington aankwamen hebben we een aardbeving gehad, maar tot nu toe mochten we niet klagen. Eergister echter opgeschrikt door een wat heftiger exemplaar. Een beving van 5.7 en vanmorgen een van 5.8, beide hier niet ver vandaan. Daarnaast tientallen naschokken van zeer licht tot gemiddeld. Het goede nieuws is dat de exacte locatie van de beving in de zee ligt, hierdoor heeft het minder kracht en dus ook minder schade. Na de tweede sterke beving wel wat schade in Wellington en Marlborough regio, maar valt allemaal behoorlijk mee. Het is meer de schrik om wakker te worden van een kamer die heen en weer gaat.

Meer schade is aangericht in de storm van een week of drie geleden met windvlagen van meer dan 200km per uur. In tientallen jaren is er niet zo'n sterke storm hier geweest en zo'n 30.000 huishoudens verloren stroom. Collega's hadden een week later nog geen stroom. Openbaar vervoer was sterk ontregeld en alleen opruimwerkzaamheden kosten al meer dan een miljoen dollar, reparatiewerkzaamheden zullen vele malen hoger uitvallen en nog maanden in beslag nemen. We maken echt van alles mee dit jaar.
Voor ons betekende de storm niet meer dan een spannende nacht en wat ongemak. Wij zijn ons stevige appartement erg gaan waarderen.

Op het werk wordt er momenteel gereoganiseerd en ook ik ontspring deze dans niet. Ik word met een paar andere collega's verplaatst naar een nieuwe business unit, waar strategie en intelligence bij elkaar worden gebracht. In de reorganisatieplannen wordt er gesproken over de 'international secondee' en ik heb mijn eigen hokje in de nieuwe structuur gekregen, een bijzondere ervaring. Ik waardeer het uiteraard enorm dat iedereen zo zijn best doet om mijn tijd hier onvergetelijk te maken. :-)

Verder zijn we nog steeds druk bezig ons voornemen waar te maken om zo veel mogelijk te genieten, te zien en te beleven. We zijn naar de laatste thuiswedstrijd dit jaar van de Wellington-rugby club geweest en hebben meerdere tochten gemaakt als het weer het toelaat, onder andere naar een eiland in buurt van de stad. Verder meegdaan aan de 10km run bij de Wellington marathon, moe maar trots de finish gehaald.
Ook hebben we een Nederlandse kennis opgedaan; bij de voetbalclub van Pascal is er een Nederlandse voetbalster van Telstar die hier voor een paar maanden meespeelt en training geeft.

In het water voor ons appartement zijn er momenteel zeehonden te bewonderen, erg leuk. Ook de tour de france wordt hier gevolgd. Pascal is nacht opgebleven voor de Alpe d'Heuz rit, dat kan natuurlijk als je volgende dag niet naar je werk hoeft... Ik ben gister met collega naar het Zwanenmeer geweest, uitgevoerd door NZ ballet en NZ symphony orchestra, was werkelijk prachtig. Daarna stad in en bandjes gekeken tot laat. En met dank aan de beving nog vroeg op ook.

Ook hebben we een invulling voor de laatste vakantiedagen gevonden, we gaan in Oktober nog een weekje naar Australie, rondreizen in buurt van Brisbane. Maar eerst over iets meer dan twee weken naar Fiji en Tonga, we laten horen hoe het daar was!

Pascal en Esther

• 21 Juli 2013 - 12:41

Ankie:

Wat heb je weer een fantastisch verslag geschreven.
    Ik lees het altijd met plezier.
    Liefs Ankie

• 21 Juli 2013 - 13:08

Jeffrey Dekker:

Zeker weer een mooi verslag.
    Jullie maken zo heel wat mee wel spannend zo een aardbeving.
    Geniet van de tijd die jullie nog hebben want de maanden vliegen voorbij.

groetjes Jeffrey

• 26 Juli 2013 - 08:04

Joke De Leeuw:

Wat weer een enig reisverslag. Wel griezelig die aardbevingen allemaal. Voor de rest wel een interessant land, maar ik wist niet dat er zoveel natuurgeweld was in NieuwZeeland. Ook leuk die zeehonden vlakbij. Toch allemaal belevenissen die je niet gauw zult vergeten . Jullie hebben ook nog fijne vooruitzichten voor Fiji en Tonga. En niet te vergeten Australië. Genieten jullie er maar goed van. Dit wordt voor jullie een jaar om nooit te vergeten. Veel plezier nog en hopelijk tot een volgend reisverslag. Door omstandigheden ben ik een beetje laat met mijn reactie, maar het is goed bedoeld. Groetjes uit een heet land 30graden .

• 14 Augustus 2013 - 20:08

Ellen:

Hoi Es en Pascal, leuk om te lezen hoor. Dat zal saai worden weer hier in dit kikkerlandje en bij de dienst ;-). Nog maar even niet aan denken en lekker genieten. Heeft de voetbalster van Telstar haar witte fiat 500 meegenomen. Daar rijden er hier aardig wat van rond. Je haalt de meiden er zo uit. Ik heb pas nog geprobeerd om te skypen, maar is wsl iets misgegaan. Veel plezier nog daar en genieten he! gr Ellen