nieuwjaar 2 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu nieuwjaar 2 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Pascal en Esther - WaarBenJij.nu

nieuwjaar 2

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Esther

16 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Beste allemaal,

een gelukkig nieuwjaar toegewenst! Voor jullie wellicht een rare tijd de zomer ingaand, maar voor NieuwZeeland waar we de winter in gaan erg passend. Het is Maori-nieuwjaar, Matariki genaamd. Wanneer het nieuwe jaar precies gevierd wordt hangt af van de stand van de sterren (pleiades star cluster voor de geinteresseerden). Het geeft ook de tijd aan dat het kouder wordt, de schuren moeten vol zitten met eten voor de komende periode. In Wellington wordt het de laatste jaren meer en meer gevierd zo is ons verteld. Over een periode van 3 weken vinden er allerlei culturele activiteiten plaats, met name in Te Papa, het museum tegenover ons huis. Gisteren zijn we naar een markt geweest waar de verschillende traditionele ambachten werden gedemonstreerd en we hebben eindelijk een goed souvenir op de kop getikt; een lederen handgeschilderd wandkleed van behoorlijke omvang. We hebben gelukkig nog de tijd om te bedenken hoe we het mee terug gaan nemen.
Voor mijn werk ben ik ook twee dagen ondergedompeld in de Maori-cultuur in een conferentie om lange termijn doelen met de Maori-gemeenschap vast te stellen. De eerste ochtend stond geheel in teken van ceremonies. De rol die voorvaderen spelen in het dagelijkse leven met het besef dat zij mede bepalen dat we zijn wie we zijn, en het belang dat gehecht wordt aan mensen verwelkomen is erg indrukwekkend. Ik had een soort Maori-buddy toegewezen gekregen zodat ik geen onherroepelijke flaters zou slaan. Zingen en dansen ook een belangrijk aspect van deze dagen, zowel tijdens de conferentie zelf als s avonds met karaoke.

Verder staat zoals gezegd de winter voor de deur. De dagen zijn momenteel erg kort en er is in de bergen al sneeuw gevallen. Tijdens een lang weekend met Queens birthday (lijkt in niets op koninginnedag, enige overeenkomst is dat het vrije dag is- het wordt verder in geheel niet gevierd) zijn we naar het vulkanengebied geweest en naar Lake Taupo. De bergen hebben we helaas maar ongeveer een uur kunnen zien, verder waren ze in wolken gehuld. Gelukkig hebben we nog wat foto's om op terug te kijken.

De komende tijd geen tripjes in het vooruitzicht, wel een feest met als thema Western volgende week bij het voetbalteam van Pascal. Het is hier een goed gebruik om feesten tot hele verkleedpartijen om te dopen inclusief te winnen prijzen voor beste en slechtste kostuum. De outfits zijn al uitgezocht. Er is ook een feeststemming in het team dat Pascal coacht, zijn dames hebben vandaag met 6-0 gewonnen en voor het eerst een buitenspelval uitgevoerd. Iets waar nog veel in de kantine over gesproken is.

• 16 Juni 2013 - 12:42

Pa En Els:

Heerlijk verslag om te lezen.
    We zijn benieuwd naar de verdere verhalen over de Maori ceremonie.
    Maar daar moeten we nog even op wachten en natuurlijk ook op de fotoá.
    Pa zei al dat hij Pascal zal voordragen voor het dameselftal hier.
    Liefs en een dikke kus. Els

• 16 Juni 2013 - 13:07

Martijn:

Heel leuk verslag. Misschien dat je eenmaal thuis dat Maori-dansje eens voor kan doen. Al dan niet begeleid door bijpassende zang.. Gr. Martijn

• 16 Juni 2013 - 13:37

Melanie Geels:

Lees ik het nou goed....Themafeest, Western, cowboypakjes??? Hahahahah....Pascal gaat met de dames in een cowboypakje?? hahahahaha, daar wil ik de foto's van zien..
    Dikke kus,
    Mel

• 17 Juni 2013 - 08:58

Joke De Leeuw:

Wat weer een leuke belevenissen voor jullie in Nieuw Zeeland. Geweldig om dit te mogen meemaken. Dit nemen ze jullie toch mooi niet meer af. Leuk ook voor Pascal om met die meiden het voetbal op een goede manier te beleven. Ben benieuwd hoe de winter daar is. Hoe koud etc. het daar wordt. Bedankt voor je verslag. Groetjes

• 24 Juni 2013 - 17:13

Jolanda:

goed weer wat te lezen van jullie
    Leuk allemaal
    Goed van pascal , dames elftal en nog winnen ook
    Geniet ervan allemaal
    tot lees weer